Решение № 83 от 08.12.2020г. по АНД № 126/2020г.

 

Съдия докладчик: Славка Кабасанова

 

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

Образувано е по жалба на „..." ЕООД ЕИК: ..., със седалище и адрес на управление: гр.С., ул. „...." № ..., вх. ..., ет. ..., ап. ..., представлявано от управителя С.П.С., срещу наказателно постановление № К-0048334/29.06.2020г. на директора на Регионална Дирекция на КЗП за области Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора, седалище Пловдив, с което за нарушение на чл.114 т.2 ЗТ на основание чл.208 ЗТ му е наложена имуществена санкция в размер на 1200лв. Иска се да бъде отменено като незаконосъобразно и издадено при съществени нарушения на процесуалния и материалния закон.

В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, не изпраща представител.

Ответникът по жалбата Комисия за защита на потребителите РД Пловдив, счита жалбата за неоснователна. Писмено становище от негово име излага юрисконсулт Б..

РП Смолян, ТО Чепеларе, не изпраща представител в с.з. и не ангажира становище.

Съдът, като взе предвид оплакванията в жалбата и събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е допустима – подадена е от лице, което има право на обжалване, в предвидения в чл. 59, ал. 2 ЗАНН срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

На 05.03.2020г. свидетелите по делото ст.инспектор Г.М. и мл.специалист А.М., служители на КЗП РД Пловдив, извършили проверка на туристически обект хотел „....", находящ се в к.к.П., общ.Ч.. Установили, че обектът е в работен режим. На видно място в него било поставено Временно удостоверение за открита процедура по категоризиране на туристическия обект № РК-18-9959/2020г., издадено от Министерството на туризма; вид и наименование на обекта: хотел „....”; адрес на обекта : к.к. П.; собственик на обекта: „....” ЕООД гр. П., район .... ул. .... № ...ет.2 ЕИК:....; лице, извършващо дейност в обекта: „...” ЕООД, гр. С., ул..... № ... вх. ... ет. ... ап. ... ЕИК: .... Срок на валидност на удостоверението: 30.05.2020г.

Проверяващите приели, че обектът е с категория „три звезди“ и извършили проверка за съответствие на предоставяната туристическа услуга с категорията на хотела. Констатирали следните несъответствия: 1) че в обекта няма стопански вход с рампа; 2) няма обозначено място за паркиране и/или гариране за хора с намалена подвижност с ширина 3,6 м.; 3) няма асансьори; 4) в общите части на хотела няма изградена тоалетна клетка за хора с намалена подвижност; 5) няма озвучителна инсталация в общите части; 6) няма количка за багаж; 7) в санитарните възли няма обезопасен контакт; 8) не се предлага румсървис; 9) не се предоставят вещи под наем; 10) няма обособена хотелска стая с функционално хотелско и санитарно оборудване, уреди и приспособления за максимално преодоляване на архитектурно-социалните бариери    при    обслужване на хора с намалена подвижност при спазване на изискванията по чл.65, ал.3 от Наредба № 4 от 2009 г. за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда за населението, включително за хората с увреждания.

По време на проверката били проверени стаи с номера 406, 407, 409 и апартамент 40А. Констатациите на проверяващите са обективирали в Констативен протокол № К-2675069/05.03.2020г. неразделна част от който е чек-лист.

На 15.05.2020 г. ст.инспектор Г.М. съставила в РД на КЗП Пловдив срещу дружеството жалбоподател акт за установяване на административно нарушение № К-0048334, за това че на 05.03.2020 г., като лице, извършващо хотелиерство в хотел “....“ находящ се в к.к.П.,  предоставя туристически услуги в обект, който не отговаря на изискването за категория „три звезди", обективирани в Наредба за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията, а именно: в обекта няма стопански вход с рампа съгласно изискванията на Приложение № 1, Раздел III Изисквания към изграждането на хотели категория „три звезди", № по ред 5. стопански вход с рампа; няма обозначено място за паркиране и/или гариране за хора с намалена подвижност с ширина 3,6 м. съгласно изискванията на Приложение № 1, Раздел III Изисквания към изграждането на хотели категория „три звезди", № по ред III Паркинги и гаражи т.1 места за паркиране и / или гариране, в т.ч. обозначено минимум 1 място за хора с намалена подвижност с ширина 3,6 м.; в обекта няма асансьори, съгласно  изискванията на Приложение № 1, Раздел III Изисквания към изграждането на хотели категория „три звезди", № по ред IV Асансьори; в общите части на хотела няма изградена тоалетна клетка за хора с намалена подвижност съгласно изискванията на Приложение № 1, Раздел III Изисквания към изграждането на хотели категория „три звезди", № но ред XI Приемен блок 4. Тоалетна с преддверие за хотелски гости - 1 клетка за 75 легла и оборудвана 1 тоалетна клетка за хора с намалена подвижност; няма озвучителна инсталация в общите части съгласно изискванията на Приложение № 1, Раздел III Изисквания към изгражданото на хотели категория „три звезди", № по ред XIII Инсталации 6. Озвучителна в общите части; в обекта няма количка за багаж съгласно изискванията на Приложение № 1, Раздел III. 2 Изисквания към обзавеждането и оборудването на хотели категория „три звезди", № по ред II. Приемен блок 1.5 количка за багаж; в санитарните възли няма обезопасен контакт съгласно  изискванията на Приложение №1, Раздел III.2 Изисквания към обзавеждането и оборудването на хотели категория „три звезди", № по ред IV. Хотелска стая 3.4 обезопасен контакт; в обекта не се предлага румсървис съгласно изискванията  на Приложение № 1, Раздел III. 4 Изисквания към предоставяните услуги в хотели категория „три звезди", № по ред 4. Сервиз по стаите (румсървис) 12 часа; в обекта не се предоставят вещи под наем съгласно изискванията на Приложение № 1, Раздел III. 4 Изисквания към предоставяните услуги в хотели категория „три звезди", № по ред 14. Предоставяне на вещи под наем (според местоположението на обекта); в обекта няма обособена хотелска стая с функционално хотелско и санитарно оборудване, уреди и приспособления за максимално преодоляване на архитектурно-социалните    бариери    при    обслужване    на   хора   с   намалена подвижност при спазване на изискванията по чл.65, ал.3 от Наредба № 4 от 2009 г. за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда за населението, включително за хората с увреждания съгласно изискванията на Приложение №1 Раздел III Хотели категория „три звезди", Забележки по Приложение № 1, т.7.

В АУАН нарушението било квалифицирано по чл.114 т.2 ЗТ. В него било отразено налично в обекта Временно удостоверение за открита процедура по категоризиране на туристическия обект № РК-18-9959/2020г., издадено от Министерството на туризма.

Актът бил съставен от ст.инспектор М. в присъствието на колегата си Б.С. и управителя на дружеството С.С.. Бил предявен на последния и той го подписал, като получил препис.

Въз основа на АУАН било издадено обжалваното наказателно постановление  на директора на Регионална дирекция на КЗП за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково,  Кърджали и  Стара Загора  със седалище  град Пловдив, с което на „..." ЕООД за нарушение на чл.114 т.2 ЗТ, на основание чл. 208 ЗТ е наложена имуществена  санкция  в размер на 1200,00 лв.

Съгласно чл.114, т.2 ЗТ лицата, извършващи хотелиерство и/или ресторантьорство в туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3-места за настаняване; заведенията за хранене и развлечения (самостоятелни и прилежащи към места за настаняване) - ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове; туристическите хижи, туристическите учебни центрове и туристическите спални и прилежащите към тях заведения за хранене - туристически столови, туристически бюфети и туристически столови със сервитьорско обслужване, са длъжни да предоставят туристически услуги в туристически обект, който отговаря на изискванията за определената му категория съгласно Наредбата за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията. Съгласно чл. 208 ал.1 ЗТ на хотелиер или ресторантьор, който в категоризиран туристически обект предоставя туристически услуги, които не съответстват на изискванията за определената категория, се налага глоба в размер от 200 до 1000 лв., съответно имуществена санкция в размер от 1000 до 3000 лв.

В случая обаче от представените доказателства по делото се установява, че за проверявания обект не е била определена категория. Към датата на проверката е била открита процедура по категоризиране.

Видно от писмо изх.№Т-11-00-89/24.11.2020 г. на Министерство на туризма хотелът е бил категоризиран с „три звезди“ през 2007 г., когато се е именувал „...“. На лицето извършващо дейност в обекта „...“ЕООД е било издадено удостоверение за категоризация №РКК-19-7522. В писмото се сочи, че съгласно §5 ал.1 т.2 ПЗР на ЗТ, обектите категоризирани през 2007г. е следвало да подновят или променят категорията си до 2015 г., а съгласно чл.133 ал.4 ЗТ в случай, че не се предприемат действия по подновяване на категорията, за обекта може да се определи категория по реда на чл.129 ЗТ. От писмото се установява, че в Министерство на туризма е подадено заявление за категоризиране на обекта на 05.12.2019 г. от жалбоподателя по реда на чл.129 ЗТ, като заявената категория е три звезди, а наименованието на хотела „....“. Сочи се, че към датата на проверката 05.03.2020 г. от служителите на КЗП за хотела е издадено временно удостоверение за категоризиране № РК-18-9959/2020г. със срок на валидност от 30.01.2020 г. до 30.05.2020 г.

Доколкото безспорно се установява, че към 05.03.2020 г. хотел „....“ е бил в процедура по категоризиране, надлежно снабден с временно удостоверение за категоризиране № РК-18-9959/2020г., съдът намира, че дружеството жалбоподател не е извършило нарушението по чл.114 т.2 ЗТ, за което е ангажирана административно-наказателната му отговорност. От показанията на свидетелката М. става ясно, че тя съставила АУАН, тъй като приела, че „..." ЕООД е подало заявление до Министерство на туризма за промяна единствено на наименованието на хотела и дружеството, което го стопанисва; че приела, че категорията предоставена за хотел “...“ три звезди остава същата. Такива факти по делото обаче не се установяват. Доколкото предходното дружество стопанисващо хотела „...“ ЕООД не е инициирало процедура по подновяване на категорията му, съгласно чл.133 ал.4 ЗТ, тя е била прекратена. Затова жалбоподателят „..." ЕООД не е подал заявление за промяна на обстоятелства, а заявление за категоризация на обекта, т.е. подал е заявление за предоставяне на категория по общия ред по чл.129 ЗТ.

Процедурата по категоризирането на места за настаняване е регламентирана в Раздел ІІ на Глава осма от Закона за туризма – чл. 119 и сл. Според чл. 119, ал. 1 ЗТ местата за настаняване подлежат на категоризиране по този закон независимо от вида на тяхната собственост и начина на управлението им. Министърът на туризма или оправомощено от него длъжностно лице по предложение на ЕККСТО определя категорията на: 1. местата за настаняване /хотели - категория "три звезди", "четири звезди" и "пет звезди", и прилежащите към тях заведения за хранене и развлечения; апартаментни туристически комплекси - всички категории, вилни селища - всички категории, туристически селища - всички категории, вили - всички категории/, 2. самостоятелните заведения за хранене и развлечения - категория "четири звезди" и "пет звезди"; 3. туристическите хижи, туристическите учебни центрове, туристическите спални и прилежащите към тях заведения за хранене - всички категории /чл. 127 ЗТ/. Съгласно чл. 129, ал. 1 ЗТ лицето, което ще извършва хотелиерство или ресторантьорство в места за настаняване и в заведения за хранене и развлечения, или упълномощено от него лице подава до съответния категоризиращ орган /министъра или кмета на общината/ заявление-декларация за категоризиране, което следва да отговаря на посочените в разпоредбата изисквания. Според чл. 130, ал. 1 ЗТ съответната Експертна комисия по категоризация и сертификация на туристически обекти /ЕККТО/ разглежда заявления-декларациите и приложените към тях документи в 14-дневен срок от датата на постъпването им и след като констатира, че представените документи съответстват на изискванията на чл. 129, ал. 1, 2 или 3, се произнася по тях с мотивирано предложение до съответния категоризиращ орган или до оправомощено от него длъжностно лице да открие процедурата по категоризиране на туристическия обект и да издаде временно удостоверение за откритата процедура по категоризиране. Според ал. 2 на същата разпоредба в случай на констатирана непълнота или нередовност на представените документи по чл. 129, ал. 1, 2 и 3 съответната експертна комисия по категоризация на туристически обекти в срок 10 работни дни от датата на заседанието писмено уведомява заявителя и определя 14-дневен срок от получаване на уведомлението за отстраняването им. Срокът по ал. 1 спира да тече до датата на отстраняване на непълнотата и/или нередовността. Ако в указания срок по ал. 2 непълнотите и/или нередовностите не бъдат отстранени, съответният категоризиращ орган със заповед отказва определяне на вид и категория на обекта – ал. 3 на чл. 130 ЗТ. В срока на действие на издаденото временно удостоверение по решение на съответната ЕККТО се определя експертна работна група за проверка на място в обекта за съответствието му с изискванията за заявената категория /ал. 5/. За резултата от проверката по ал. 5 се съставя констативен протокол, който отразява всички установени факти и обстоятелства от проверката и предложение до съответната ЕККТО, за: 1. определяне на вида и категорията на туристическия обект, които са заявени или които са установени от експертна работна група при проверката на място в обекта, или 2. отказ за определяне на вида и категорията на туристическия обект. Съгласно ал. 7 на чл. 130 ЗТ категоризиращият орган или оправомощено от него длъжностно лице въз основа на предложението на съответната ЕККТО със заповед: 1. определя вида и категорията на обекта и издава удостоверение за определена категория - в случаите по ал. 6, т. 1; 2. мотивирано отказва определянето на вида и категорията на туристическия обект - в случаите по ал. 6, т. 2.

Видно от представения към жалбата констативен протокол, на 12.03.2020 г. във връзка с процедурата по категоризация на хотел „....", на основание чл. 133, ал.1 от ЗТ и чл. 22, ал. 1, ал.3, ал. 4 и ал. 7 от Наредбата и решение на ЕККСТО е извършена проверка на място от експертна работна група на Министерство на туризма. Проверката, съгласно констативния протокол, е завършила със задължителни предписания, като за тяхното изпълнение е предоставен 30-дневен срок. При тези данни безспорно се установява, че хотелът към датата на проверката 05.03.2020 г. не е бил категоризиран, по отношение на него се е провеждала съответната процедура по категоризиране.

Наказателното постановление е издадено при неизяснена фактическа обстановка и неправилно приложение на материалния закон. Проверявания обект не е бил категоризиран. Проверка за съответствие на предоставената в него услуга с категория три звезди по изгубило действието си удостоверението за категоризация три звезди от 2007 г., не е следвало да бъде извършвана. Санкционният акт следва да се отмени като незаконосъобразен, поради липса на извършено нарушение от„..." ЕООД.

Поради гореизложеното, съдът

РЕШИ:

ОТМЕНЯ наказателно постановление № К-0048334/29.06.2020г. на директора на Регионална Дирекция на КЗП за области Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора, седалище Пловдив, с което на „..." ЕООД ЕИК: ..., със седалище и адрес на управление: гр.С., ул. „...." № ..., вх. ..., ет. ..., ап. ..., представлявано от управителя С.П.С., за нарушение на чл.114 т.2 ЗТ на основание чл.208 ЗТ е наложена имуществена санкция в размер на 1200лв.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд Смолян в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.