Решение № 68 от 23.09.2020г. по АНД № 99/2020г.

 

Съдия докладчик: Славка Кабасанова

 

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

Образувано е по жалба на „...." ЕООД ЕИК: ...., със седалище и адрес на управление: гр. П., бул. „...." № ...., представлявано от управителя  Н.Г.И., срещу наказателно постановление № К-0048302/30.04.2020 г. на директора на Регионална Дирекция на КЗП за области Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора, седалище Пловдив, с което за нарушение на чл.114 т.2 ЗТ на осн.чл.208 ЗТ му е наложена имуществена санкция в размер на 1100лв. Иска се да бъде отменено като незаконосъобразно и издадено при съществени нарушения на процесуалния и материалния закон.

В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, не изпраща представител. От него е постъпило писмено становище, в което сочи, че поддържа жалбата; навежда допълнителни доводи за отмяна на санкционния акт.

Ответникът по жалбата Комисия за защита на потребителите РД Пловдив, счита жалбата за неоснователна. Подробно писмено становище от негово име излага юрисконсулт Б..

Съдът, като взе предвид оплакванията в жалбата и събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, прие за установено от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е допустима – подадена е от лице, което има право на обжалване, в предвидения в чл. 59, ал. 2 ЗАНН срок и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

На 23.01.2020г. свидетелите по делото гл.инспектор А.К. и мл.специалист А.М., служители на КЗП РД Пловдив, извършили проверка на туристически обект ресторант „...", находящ се в хотел „...",   к.к. ..., общ.Ч., обл.С.. Установили, че обектът е в работен режим и в него се предоставя туристическа услуга ресторантьорство. Обектът се помещавал на втори етаж на хотела и представлявал прилежащо към него помещение. Бил категоризиран, като на видно място било поставено Удостоверение № РК-19-12285 от 27.11 .2019г. за утвърдена категория „четири звезди" за класически ресторант „..." с капацитет 110 места, издадено от Министерство на туризма на  извършващото дейност в обекта „...." ЕООД.

От показанията на свидетелите К. и М., които съдът кредитира като обективни и незаинтересовани, се установява, че на втори етаж, където е разположен ресторант „..." няма обособена тоалетна клетка за хора с намалена подвижност. В общите части на първи етаж, където са разположени рецепция и лоби-бар има обозначена тоалетна за хора с намалена подвижност. При визуален оглед проверяващите установили, че до тоалетната клетка се достига след преминаване на две преддверия, разделени с врати. Първата врата към общото преддверие за мъжки и дамски тоалетни е с ширина на светлия отвор 72 см, втората врата към преддверие на дамските тоалети е с широчина на светлия отвор 60 см; третата врата на тоалетната клетка за хора с намалена подвижност е с широчина на светлия отвор 60 см. Достъпът до тоалетната чиния е страничен и свободното подово пространство е с широчина 110 см и. дължина 110 см. Размерите констатирали чрез измерването им с рулетка. Проверката била извършена в присъствието на служител на дружеството жалбоподател М.Щ.-С. на длъжност управител.

Констатациите на проверяващите са обективирани в Констативен протокол № К-2674360 от 23.01.2020 г., с който на управителя или на упълномощено лице е указано да се яви на 04.02.2020 г. в КЗП гр. Пловдив.

На 24.02.2020 г. гл.инспектор А.К. съставила в РД на КЗП Пловдив  срещу дружеството жалбоподател акт за установяване на административно нарушение № К-0048302, за това че на 23.01.2020 г.,. като лице, извършващо ресторантьорство в класически ресторант „..." категория 4 звезди с капацитет 110 места, находящ се в хотел „...", к.к. ..., предоставя туристически услуги в обект, който не отговаря на изискването за ЗХР с категория „четири звезди", обективирани в Наредба за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията, Приложение № 3 към чл.17, ал.1, т.2, Раздел I Изисквания към изграждане, обзавеждане и оборудване на заведения за хранене и развлечения; IV Категория „четири звезди" № по ред 5. Тоалетна, в т.ч. и достъпна тоалетна за хора с намалена подвижност-   нарушение на чл.114,  т.2 от   Закона   за   туризма.

В акта било посочено, че по време на проверката е установено, че на втори етаж, където е разположен ресторант „..." няма обособена тоалетна клетка за хора с намалена подвижност. В общите части на първи етаж, където са разположени рецепция и лоби -бар има обозначена тоалетна за хора с намалена подвижност. При визуален оглед е установено, че до тоалетната клетка се достига след преминаване на две преддверия, разделени с врати. Първата врата към общото преддверие за мъжки и дамски тоалетни е с ширина на светлия отвор 72 см, втората врата към преддверие на дамските тоалети е с широчина на светлия отвор 60 см; третата врата на тоалетната клетка за хора с намалена подвижност е с широчина на светлия отвор 60 см. Достъпът до тоалетната чиния е страничен и свободното подово пространство е с широчина 110 см и. дължина 110 см.

Посочено било също, че съгласно чл.76, ал.3 на Наредба № 4 от 01.07.2009г. за проектиране, изпьлнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда на населението, включително за хората с увреждания вратата на санитарно-хигиенното помещение е със светла широчина най-малко 80 см, като при отварянето й не трябва да се нарушава свободното пространство за маневриране с инвалидната количка; че съгласно чл.78, ал.3 от същата Наредба когато достъпът до тоалетната чиния е страничен и до нея няма мивка в помещението се освобождава подово пространство с широчина не по-малко от 150 см и с дължина не по-малко от 140 см.

Актът бил съставен от инспектор К. в присъствието на свидетеля М. и М.П.-упълномощен представител на дружеството. Бил предявен на последната и тя го подписала, като получила препис.

Въз основа на АУАН било издадено обжалваното наказателно постановление  на директора на Регионална дирекция на КЗП за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково,  Кърджали и  Стара Загора  със седалище  град Пловдив, с което на „...." ЕООД за нарушение на чл.114 т.2 ЗТ, на основание чл. 208 ЗТ е наложена имуществена  санкция  в размер на 1100,00 лв.

Съгласно чл.114, т.2 ЗТ лицата, извършващи хотелиерство и/или ресторантьорство в туристически обекти по чл. 3, ал. 2, т. 1, 2 и 3-места за настаняване; заведенията за хранене и развлечения (самостоятелни и прилежащи към места за настаняване) - ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове; туристическите хижи, туристическите учебни центрове и туристическите спални и прилежащите към тях заведения за хранене - туристически столови, туристически бюфети и туристически столови със сервитьорско обслужване, са длъжни да предоставят туристически услуги в туристически обект, който отговаря на изискванията за определената му категория съгласно Наредбата за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията.

Безспорно жалбоподателят е сред лицата, извършващи туристическа дейност ресторантьорство по смисъла на § 1, т. 57 ДР на ЗТ в проверявания обект. Проверяваният обект-прилежащ към хотел "..." ресторант е туристически обект по смисъла на чл. 114, т. 2 ЗТ. Той е с категоризация "четири звезди" и като такъв е следвало да отговаря на изискванията на Наредбата за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията Приложение № 3 раздел IV“Категория четири звезди“, т. 5, а именно да има достъпна тоалетна за хора с намалена подвижност. В графа „Забележки“ ал.2 т.4 е посочено, че за ЗХР, разположени в места за настаняване, се допуска да се ползват тоалетните клетки от общите части на обекта.

Изискванията, на които следва да отговарят санитарно-хигиенните помещения, за да са приспособени за достъп на хора с намалена подвижност са нормативно определени в Наредба № 4 от 01.07.2009 г. за проектиране, изпълнение и поддържане на строежите в съответствие с изискванията за достъпна среда за населението, включително за хора с увреждания. Съгласно чл. 76, ал. 3 от Наредба № 4 от 01.07.2009 г. вратата на санитарно-хигиенното помещение трябва да е със светла широчина най-малко 80 см., като отварянето й не трябва да нарушава свободното пространство за маневриране с инвалидна количка. Съгласно чл. 78, ал. 3 от Наредба № 4 от 01.07.2009 г. когато достъпът до тоалетната чиния е страничен и до нея няма мивка, в помещението се осигурява свободно подово пространство с широчина не по-малка от 150 см и с дължина не по-малка от 140 см. Установи се от показанията на свидетелите, че както светлата широчина на преддверията, от които се стига до тоалетната клетка, така на самата врата на тоалетната клетка за хора с намалена подвижност, са с размер по малък от 80 см.(72, 60,60 см), т. е. под предвидения нормативен минимум. Установи се също, че достъпът до тоалетната чиния е страничен и свободното подово пространство е с широчина 110 см и. дължина 110 см. Това означава, че в обекта на контрол не е имало тоалетна, приспособена за хора с намалена подвижност, съгласно нормативните изисквания и правилно е ангажирана отговорността на жалбоподателя.

В хода на административно-наказателното производство не са допуснати процесуални нарушения от категорията на съществените, които да налагат отмяна на санкционния акт. Актът за установяване на административното нарушение и обжалването наказателно постановление съдържат необходимите реквизити на чл.42 и чл.57 ЗАНН, позволяващи санкционираното лице да разбере в какво нарушение се обвинява и да организира защитата си, чрез посочване на обективните признаци от неговия състав-време, място, начин на извършване. Посочени са обстоятелствата, при които е извършено, нарушените и санкционните разпоредби, включително и на препращащите такива. Допусната е неточност при цитиране на чл.17 ал.1 т.2 от Наредбата за изискванията към местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения и за реда за определяне на категория, отказ, понижаване, спиране на действието и прекратяване на категорията, вместо чл. 14 ал.1 т.3, съгласно която категорията на туристическите обекти се определя на базата на съответствието им с минималните задължителни изисквания за изграждане, обзавеждане и оборудване, обслужване, предлагани услуги и наличие на образование или професионална квалификация, езикова квалификация и стаж в туризма на управителя на туристическия обект: на заведенията за хранене и развлечения – ресторанти, заведения за бързо обслужване, питейни заведения, кафе-сладкарници и барове, съгласно приложение № 3. С това не е възпрепятствано правото на жалбоподателя да разбере за какво нарушение е ангажирана отговорността му, тъй като нарушените разпоредби са цитирани правилно.

Обстоятелството, че жалбоподателят е наемател, който не може да извършва преустройства в ресторанта, а не собственик, е ирелевантно за настоящото производство. Наемането на (не)отговарящо на изискванията на ЗТ  за извършване на ресторантьорство помещение е въпрос от изключителната компетентност на дружеството.

АНО не е отчел, че нарушението е извършено за първи път, поради което съдът счита, че имуществената санкция в така наложения размер от 1100лв е неправилно индивидуализирана. Наказателното постановление следва да бъде изменено, като санкцията се наложи предвидения в разпоредбата на чл.208 ЗТ минимум от 1 000 лв.

С оглед изхода от спора и според правилата на чл.63, ал.5 от ЗАНН, вр. с чл. 37 от Закона за правната помощ, вр. с чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, жалбоподателят следва да бъде осъден да заплати на ответната страна юрисконсултско възнаграждение в размер на 80 лева.

Поради гореизложеното, съдът

РЕШИ:

ИЗМЕНЯ наказателно постановление № К-0048302/30.04.2020 г. на директора на Регионална Дирекция на КЗП за области Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора, седалище Пловдив, с което за нарушение на чл.114 т.2 ЗТ на осн.чл.208 ЗТ на „...." ЕООД ЕИК: ...., със седалище и адрес на управление: гр. П., бул. „...." № ...., представлявано от управителя  Н.Г.И.,  е наложена имуществена санкция в размер на 1100лв, като НАМАЛЯВА размера й от 1100лв. на 1000лв.

ОСЪЖДА „...." ЕООД да заплати на Регионална Дирекция на КЗП за области Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора, седалище Пловдив сумата 80лв. разноски по делото, представляващи юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд Смолян в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.