Решение № 10030 от 17.09.2020г. по АНД № 83/2020г.

 

Съдия докладчик: Славка Кабасанова

 

Производството е по реда на чл.59 ЗАНН.

Образувано е по подадена от К.Т.Ю. ЕГН:.... с адрес: гр.Д., обл. С. ул. "..." №..., жалба против наказателно постановление № 36-0000191/15.04.2020 г. на директора на Регионална дирекция "Автомобилна администрация" гр.Пловдив, с което по т.1 за нарушение по чл.62, ал.1 изр.1 от Наредба №33/03.11.1999г. на МТ на осн. чл.105 ал.1 Закона за автомобилните превози (ЗАвПр) му е наложено административно наказание глоба в размер на 200лв., а по т.2 за нарушение по чл.34 §5 б.“а“ от Регламент (ЕС)№165/2014 на осн. чл.93в ал.13 ЗАвПр му е наложено административно наказание глоба в размер на 200лв. Моли да бъде отменено изцяло, като незаконосъобразно предвид това, че в хода на производството са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

В съдебно  заседание жалбоподателят, редовно и своевременно призован, не се явява. От негово име жалбата поддържа пълномощникът му адв.С., който навежда допълнителни доводи за отмяна на санкционния акт.

Ответникът по жалбата, редовно и своевременно призован, не изпраща представител в с.з. В писмено становище навежда доводи за законосъобразност на санкционния акт.

РП Смолян ТО Чепеларе, редовно и своевременно призована, не изпраща представител в съдебно  заседание и не ангажира становище.

От събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени по отделно и в тяхната съвкупност и като  взе предвид становищата и доводите на страните, съдът приема за установено  следното от  фактическа и правна страна:

На 09.03.2020 г. около 12:30 часа инспекторите от РД„Автомобилна администрация” гр.Пловдив – Н.Р. и А.И., свидетели по делото, извършили проверка на главен път II-86 на разклона за с.Проглед и к.к.Пампорово на автобус „Мерцедес Спринтер 312 Д“ с рег. № .... от категория М2. Установили, че негов водач е жалбоподателят К.Т.Ю., че автобусът извършва специализиран превоз на пътници от гр.Д. до гр.Чепеларе.

Изискали за проверка документите на автобуса и водача. Представени им били пътен лист №814813, издаден от „....“ЕООД и маршрутно разписание. В пътния лист като водач бил посочен жалбоподателя. От маршрутното разписание се установява, че превозът от гр.Д. за гр.Чепеларе е започнал в 11,40ч. , че се извърша по договор за специализиран превоз от 01.10.2019 г., сключен между превозвач „....“ ЕООД и клиент „....“ ЕООД. Проверяващите констатирали, че се превозват 8 бр. работници от гр.Д. до гр.Чепеларе, като един от тях В.В.А. не представил карта издадена от фирмата превозвач съгласно чл.62 от Наредба №33/03.11.1999г. на МТ. Инспекторите установили въз основа на тахографския лист за деня, че той отразява 8,30ч., а всъщност в момента на проверката било12,30ч., поради което заключили, че водачът не е сверил тахографа с реалното време в България. Тахографският лист бил иззет.

Инспектор А.И. съставил на жалбоподателя акт за установяване на административно нарушение № 272811/09.03.2020 г., за това, че на 09.03.2020 г. около 12:30 часа на главен път II-86 на разклона за с.Проглед и Пампорово, управлява автобус „Мерцедес Спринтер 312 Д“ с рег. № .... от категория М2, собственост на "...-...." ЕТ с Булстат:120520098 - гр. Смолян, като извършва специализиран превоз на пътници от гр. Д. до гр. Чепеларе, видно от пътен лист № 814813/09.03.2020 г. и маршрутно разписание за специализиран превоз от 01.10.2019г, и извършва следното: 1. В момента на проверката един пътник е без карта за специализиран превоз- пътникът е В.В.А. с ЕГН: ..., л.к ...; 2. Видно от тахографския лист, водачът не е осигурил съвпадение на часовото време върху тахографския лист с официалното време на страната на регистрация на МПС- в момента е 12:30 ч, а върху тахографския лист е 08:40 часа- нарушения по чл.62, ал.1 изр.1 от Наредба №33/03.11.1999г. на МТ и по чл.34 §5 б.“а“ от Регламент (ЕС)№165/2014. Актът бил съставен в присъствието на жалбоподателя и свидетеля Н.Р., бил предявен на първия и той го подписал.

Въз основа на АУАН било издадено обжалваното наказателно постановление № 36-0000191/15.04.2020 г. на директора на Регионална дирекция "Автомобилна администрация" гр.Пловдив, с което по т.1 за нарушение по чл.62, ал.1 изр.1 от Наредба №33/03.11.1999г. на МТ на осн. чл.105 ал.1 Закона за автомобилните превози (ЗАвПр) на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на 200лв., а по т.2 за нарушение по чл.34 §5 б.“а“ от Регламент (ЕС)№165/2014 на осн. чл.93в ал.13 ЗАвПр му е наложено административно наказание глоба в размер на 200лв.

Съгласно чл.62 ал.1 от Наредба № 33/3.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България при специализираните превози всеки пътник трябва да има карта, издадена от превозвача, по образец (приложение № 10), удостоверяваща правото му да пътува. Картите са с размери 60 мм x 100 мм, с черни букви на бял фон. В ал.2 от чл.62 е предвидено задължение за превозвача да води отчет за броя на предоставените на клиентите карти, техните серия и номер за всеки договор.

От показанията на свидетелите И. и Р. по делото безспорно се установява, че на 09.03.2020 г. около 12:30 часа жалбоподателят е извършвал като водач на автобус „Мерцедес Спринтер 312 Д“ с рег.№ ...., специализиран превоз на пътници с превозвач “....“ ЕООД.  Той е допуснал в автобуса да пътува без карта по образец В.А.. Съдът кредитира показанията на свидетелите като обективни и кореспондиращи с писмените доказателства по делото. Следва да се има предвид, че при специализиран превоз картата удостоверява правото на пътника да пътува. Водачът носи отговорност за това дали пътуващите са снабдени с карти, тъй като контролът на качващите се в МПС се осъществява от него.

От доказателствата по делото безспорно се установява, че К.Ю. знаел, че В.А. е включен в списъка на предвидените да пътуват лица, но това не отменя отговорността, която носи за допускането му в автобуса на 09.03.2020 г. без карта. От списъка на пътниците към маршрутното разписание се установява, че В.А. е включен в него, а номерът на картата му е 2140.

Въпреки установеното от съда нарушение от жалбоподателя по чл.62 ал.1 от Наредба № 33/3.11.1999 г. съдът счита, че в тази част наказателното постановление следва да се отмени. Нарушението е описано неясно. Не е посочено с какво действие/бездействие на водача Ю.  е осъществено. При описанието му актосъставителят се е задоволил да посочи единствено констатираното от него, че В.А. бил без карта. С лаконичното описание в случая е допуснато съществено процесуално нарушение ограничаващо правото на нарушителя да разбере за какво нарушение се ангажира отговорността му, а също и да се определи коя е приложимата санкционна норма. Това налага отмяна на санкционния акт  в тази част.

В частта по т.2 НП се явява законосъобразно и следва да бъде потвърдено.

От показанията на свидетелите безспорно се установява, че Ю. е извършил вмененото му нарушение по чл. 34, §5, буква "а"  Регламент (ЕС) № 165/2014, тъй като при извършване на специализирания превоз не е осигурил съвпадение на часовото време върху тахографския лист с официалното време на страната на регистрация на МПС. В момента на проверката съгласно тахографския лист часът е 08:40, а всъщност е 12,30ч. часа. Съгласно чл. 34, § 5, буква "а"  Регламент (ЕС) № 165/2014 водачите следва да осигуряват съответствието на часовото време, регистрирано върху тахографския лист, с официалното време в държавата на регистрация на превозното средство.

От субективна страна нарушението е извършено при пряк умисъл-жалбоподателят е съзнавал, че следва да осигури записаното на тахографския лист часово време да съответства на официалното време в страната на регистрация на превозното средство, но не го сторил, съзнавал обществената опасност от това си поведение и предвиждал настъпването на обществено опасните последици от него. Санкционната разпоредба е правилно приложена. Съгласно чл.93в ал.13 ЗАвПр водач, който не е осигурил записаното на тахографския лист часово време да съответства на официалното време в страната на регистрация на превозното средство, се наказва с глоба 200 лв.

Случаят не е маловажен, тъй като деянието не представлява по-ниска обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на това нарушение, напротив, налице е разминаване между официалното време и това, записано в тахографа с около 4 часа, което значително нарушава въведеното правило.

С оглед изхода на делото на жалбоподателя следва да се присъдят разноски в размер на 150лв.- адвокатско възнаграждение. Съдът съобрази, че адвокатското възнаграждение платено от жалбоподателя е в размер на 300лв. и предвид отмяната му по т.1 намира, че половината от него следва да се плати на Ю.. Така мотивиран, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 36-0000191/15.04.2020 г. на директора на Регионална дирекция "Автомобилна администрация" гр.Пловдив, в частта по т.1, в която за нарушение по чл.62, ал.1 изр.1 от Наредба №33/03.11.1999г. на МТ на осн. чл.105 ал.1 ЗАвПр на К.Т.Ю. ЕГН:.... с адрес: гр.Д., обл. С. ул. "..." №...,  е наложено административно наказание глоба в размер на 200лв.

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 36-0000191/15.04.2020 г. на директора на Регионална дирекция "Автомобилна администрация" гр.Пловдив, в частта по т.2, в която за нарушение по чл.34 §5 б.“а“ от Регламент (ЕС)№165/2014 на осн. чл.93в ал.13 ЗАвПр на К.Т.Ю. ЕГН:.... с адрес: гр.Д., обл. С. ул. "..." №..., е наложено административно наказание глоба в размер на 200лв.

ОСЪЖДА Регионална дирекция "Автомобилна администрация" гр.Пловдив да заплати на К.Т.Ю. сумата 150 лв., разноски по делото за адвокатско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните пред  Административен съд  град Смолян...