Решение № 10013 от 24.08.2020г. по АНД № 41/2020г.
Съдия докладчик: Славка Кабасанова
Производство е по реда на чл.59 ЗАНН.
Образувано
е по постъпила жалба от Г.Н.Ю. ЕГН .... с адрес: гр.П., бул.....,
вх.... , ет...., ап....,
против наказателно постановление № 20-0373-000095/ 27.03.2020 г. на началника
на РУ Чепеларе, ОДМВР Смолян, с което за нарушение чл.140 ал. 1 от ЗДвП на
основание чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП са му наложени административни наказания
„глоба” в размер на 200 лева и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от
6 месеца. Моли наказателното постановление да бъде отменено, поради това, че не
е извършил вмененото му нарушение, алтернативно – че е налице маловажен случай.
В
съдебно заседание жалбоподателят,
редовно и своевременно призован, се явява. От негово име жалбата поддържа
пълномощникът му адв.Б.К..
Ответникът
по жалбата, редовно и своевременно призован, не изпраща представител в
съдебно заседание.
РП
Смолян-ТО Чепеларе, редовно и своевременно призована, не изпраща представител в
съдебно заседание и не ангажира
становище.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства,
преценени по отделно и в тяхната съвкупност и като взе предвид становищата и доводите на
страните, съдът приема за установено
следното от фактическа и правна
страна:
Жалбата
е допустима, като подадена от надлежна страна в срок, а
разгледана по същество, се явява основателна.
На
10.03.2018г. около 15:40ч. служителите на РУ-Чепеларе И.У. и З.Т., свидетели по
делото, били назначени в наряд по охрана на обществения ред на територията на
община Чепеларе. Около 15:40ч. се движели с патрулния автомобил в с.Хвойна като на кръстовище образувано от ул."Персенк" с
ул."Прогрес" забелязали движение на АТВ без поставени регистрационни
табели. Водачът спрял пред магазин за строителни материали находящ се на
кръстовището, при което му била извършена проверка. Свидетелите И.У. и З.Т.
установили, че това е жалбоподателя Ю., че управлявал четириколесно МПС „Ямаха Гризли". Ю. им обяснил, че АТВ-то не е
регистрирано и че документите за него са в дома му.
Свидетелят
И.У. съставил срещу Ю. АУАН серия Д №
0265158/10.03.2018г. за това, че на 10.03.2018г около 15:40ч в с.Хвойна на кръстовище
образувано от ул."Персенк" с ул."Прогрес" е управлявал
четириколесно МПС „Ямаха Гризли" с номер на рама
№ ...., по пътища отворени за обществено ползване без да е регистрирано и без
табели с регистрационен номер, поставени на определеното за това място–
нарушение на чл.140 ал.1 от ЗДвП. Актът бил съставен на мястото на нарушението
в присъствието на свидетеля Т. и нарушителя. Бил предявен на Ю. и той го
подписал. В графа „Възражения“ посочил, че не е управлявал въпросното МПС.
Било
образувано и ДП №42/2018 г. по описа на РУ Чепеларе за престъпление по чл.345
ал.2 НК. С постановление на прокурор В.К. при РП Смолян, ТО Чепеларе от
27.01.2020 г. влязло в сила на 18.02.2020
г. то било окончателно прекратено,
поради това, че деянието не е престъпление, тъй като липсвал ред към датата на
деянието по който МПС да бъде регистрирано, алтернативно защото случаят е
маловажен. Това постановление било изпратено за връчване на Ю.. Материалите
били изпратени на РУ-Чепеларе за произнасяне за евентуално административно
нарушение по чл.140 ал.1 ЗДвП съгласно указания на зам-окръжния
прокурор на ОП Смолян Н.С..
Въз
основа на изпратените от РП Смолян материали на осн.чл.36 ал.2 ЗАНН било
издадено обжалваното наказателно постановление № 20-0373-000095/27.03.2020 г.
на началника на РУ Чепеларе, ОДМВР Смолян, с което за нарушение чл.140 ал. 1 от
ЗДвП на основание чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП на жалбоподателя са наложени
административни наказания „глоба” в размер на 200 лева и „лишаване от право да
управлява МПС“ за срок от 6 месеца.
Съгласно чл.140, ал.1 изр. първо ЗДвП по пътищата,
отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и
ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер,
поставени на определените за това места. В конкретния случай от представената
справка от Община Чепеларе се установява, че място, на което е установено
движението на АТВ-то е част от уличната пътна мрежа на с.Хвойна и представлява
път отворен за обществено ползване.
Четириколесното
АТВ „Ямаха Гризли" с номер на рама № ....
управлявано от Ю. в деня на проверката
било негова собственост, видно от представената от него по ДП фактура
№0000001269/12.07.2017г. свидетелстваща за сключен между жалбоподателя и „....“
ЕООД договор за покупко-продажба.
Към
датата на нарушението регистрацията му е била възможна единствено в КАТ, но не
и като земеделска техника по реда на ЗРКЗГТ. Възможният законов ред за
регистрация се установяват от спецификите му –конструкция и мощност и
направените справки и СТЕ в тази насока.
Въпросното
АТВ е подлежало на регистрация по реда на Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за
регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно
отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни
средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за
регистрираните пътни превозни средства. Това следва от изготвената от вещото
лице К. СТЕ в хода на досъдебното производство.
В
заключението ППС е описано по следния начин: година на производство
Съгласно
чл. 149 ЗДвП за нуждите на одобряването на типа, превозните средства се делят
на обозначени с латински букви, сред които категория L – моторни превозни
средства, определени в чл. 4 от Регламент (ЕС) № 168/2013. Съгласно чл.12 ал.1
т.4 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г.
при първоначална регистрация на ново превозно средство собственикът представя
за превозни средства от категория L - валиден ЕО сертификат за съответствие,
издаден от производителя, съгласно Регламент (ЕС) № 168/2013 на Европейския
парламент и на Съвета от 15 януари
Съдът
намира за невъзможен редът на регистрация на процесното
АТВ по Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника.
Съгласно чл. 10г ал.1 от ЗРЗГТ условията и редът за регистрация на превозни
средства за всякакви терени, различни от тези от категория L7е-В, съгласно
Регламент (ЕС) № 168/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 15 януари
В
настоящата хипотеза административно наказателното производство е образувано по
чл.36, ал.2 от ЗАНН. Налице е трансформация от наказателно, в
административно-наказателно производство. Именно поради това е допустимо
ползването на събраните в хода на наказателното производство доказателства и
съобразяването с фактическите констатации на прокурора в постановлението за
отказ.
Следва
да се има предвид, че управлението на МПС което не е регистрирано по надлежния
ред е или престъпление по чл.345 ал.2 НК или административно нарушение по
чл.140 ал.1 ЗДвП в зависимост от степента на обществена опасност на деянието.
Предпоставките за ангажиране на отговорност са идентични : 1) деецът да
управлява МПС по път отворен за обществено ползване; 2) МПС да не е
регистрирано по съответния ред; 3) в законов или подзаконов нормативен акт да е
предвиден ред за регистрация на съответното МПС. Доколкото обаче прокурорът
прекратил досъдебното производство е изложил мотиви за липса на надлежен ред за
регистрация на управляваното от Ю. АТВ , съдът счита,
че АНО е следвало да изложи своите съображения относно това защо счита че Ю. е
извършил административно нарушение. Като не е правил това той е допуснал
съществено нарушение на процесуалните правила. Не става ясно нито за съда, нито
за административнонаказания за какво нарушение се
ангажира отговорността му след като НП се базира на прокурорско постановление,
в което се сочи, че ред за регистрация на АТВ-то няма. Още повече, че
постановлението на прокурора е било връчено на Ю.. При липсата на конекситет между прекратителното
основание изложено от прокурора и съображенията за издаване на наказателното
постановление, наказващият орган е следвало да укаже да бъде съставен нов акт.
Производството по първоначално съставения от свидетеля У. АУАН
не може да продължи, доколкото няма данни да е било спряно.
В
случай че наказващия орган е сезиран с прокурорско постановление той следва да
изгради свободното си убеждение по фактите и приложимия закон само въз основа
на доказателствата по делото събрани от него или от органите на ДП и на закона,
а не на констатациите съдържащи се в постановлението. Това е така тъй като
постановленията на прокурора за разлика от решенията, присъдите и определенията
на съда не се ползват със сила на присъдено нещо. В случая в санкционния акт
лаконично е посочено, че Ю. е управлявал въпросното нерегистрирано ППС по път
отворен за обществено ползване.
Въз
основа на гореизложеното съдът намира, че жалбоподателят е извършил вмененото
му нарушение по чл.140 ал.1 ЗДвП като е управлявал нерегистрираното АТВ на
10.03.2018 г. в с.Хвойна, но санкционният акт следва да бъде отменен като
незаконосъобразен поради съществени процесуални нарушения ограничаващи правото
на защита на наказаното лице- невъзможност да разбере за какво деяние се
ангажира отговорността му.
Така
мотивиран, съдът намира, че наказателното постановление се явява
незаконосъобразно и затова
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно
постановление № 20-0373-000095/ 27.03.2020 г. на началника на РУ Чепеларе,
ОДМВР Смолян, с което на Г.Н.Ю. ЕГН ....
с адрес: гр.Пловдив, бул....., вх....
, ет...., ап...., за нарушение чл.140 ал. 1 от ЗДвП
на основание чл.175 ал.3 пр.1 от ЗДвП са наложени административни наказания
„глоба” в размер на 200 лева и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от
6 месеца.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните с касационна жалба пред Административен съд гр.Смолян.