Решение № 10019 от 27.08.2020г. по АНД № 75/2020г.

 

Съдия докладчик: Славка Кабасанова

 

Производството е по реда на чл.59 ЗАНН.

Образувано е по подадена от Ф.С.К., ЕГН ...., адрес: село З., жалба против наказателно постановление №37-Ч/04.05.2020г. на директора на Областна дирекция на МВР - Смолян, с което  за нарушение на чл. 209а, ал. 1 във вр. с чл.63, ал.1 от Закона за здравето(ЗЗ), във връзка с въведената в т. 9 от заповед № РД-01-124/13.03.2020г. на министъра на здравеопазването, допълнена със заповед № РД-01-197/11.04.2020г. на министъра на здравеопазването, противоепидемична мярка, на основание чл. 209а, ал.1 от Закона за здравето му е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лева. В жалбата се сочи, че санкционния акт е издаден при неизяснена фактическа обстановка, липса на нарушение и допуснати процесуални нарушения. Иска се да бъде отменен.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява. От негово име жалбата поддържа пълномощникът му адв.С..

Ответникът по жалбата Областна дирекция на МВР - Смолян, редовно призован, не изпраща представител в съдебно  заседание. от юрисконсулт С. е постъпило писмено становище, в което моли жалбата да бъде отхвърлена.

РП Смолян, ТО Чепеларе, редовно призована, не изпраща представител в съдебно заседание и не ангажира становище.

След като разгледа жалбата и обсъди изложените от страните доводи, въз основа на  писмените и гласни доказателства, събрани по делото,  от  фактическа страна  съдът намира за установено следното:

На 16.04.2020г. около 10,30 часа пред кметство с.З. се движела каруца с две възрастни лица и две деца. Всички те били без поставени маски. С тях се спрял да разговаря жалбоподателят, който също не бил поставил маска на лицето си, въпреки че държал такава в ръка. Това било забелязано от намиращите се също пред кметството негови жители Р.И. и Р.Х., както и намиращия се в кабинета си в кметството свидетел кмета В.Ч.. Последният заснел клип на случващото се неизпълнение на въведените противоепидемични мерки от жалбоподателя и хората в каруцата. В това време Р.Х. му изпратил снимки на същите лица, които били направили с приятелката му Р.И.. Свидетелят Ч. изпратил клипа и снимките по Вайбър на началника на РУ Чепеларе, който разпоредил проверка по случая. От показанията на полицейски инспектор Г.К. и мл.полицейски инспектор З.В. се установява, че им била възложена проверка на случая. Те снели писмени обяснения от свидетелите очевидци на нарушението Р.Х., Р.И., кмета Ч. и Ф.К..

След запознаване с материалите по преписката свидетелят К. съставил в с.З. акт за установяване на административно нарушение АУАН № 268996 от 23.04.2020г. срещу жалбоподателя за това, че на 16.04.2020г. около 10,30 часа в село З. община град Ч., е установен на открито обществено място пред Кметство село З., без да има поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата, като по този начин не изпълнява въведената противоепидемична мярка с т.9 от заповед № РД-01-124/13.03.2020г. на министъра на здравеопазването, допълнена със заповед № РД-01-197/11.04.2020г. на министъра на здравеопазването- нарушение на  чл.209а, ал.1 от Закона за здравето във вр. с т. 9 от заповед № РД-01 -124/13.03.2020г. на министъра на здравеопазването, допълнена със заповед № РД-01-197/11.04.2020г. на министъра на здравеопазването.

В акта било посочено, че нарушението е извършено в присъствието и е констатирано от Р.Г.Х.  и кмета на с.З. В.Д.Ч..

Актът бил съставен в присъствието на Ф.К. и свидетеля В., бил предявен на жалбоподателя и той го подписал.

Въз основа на АУАН било издадено обжалваното НП, с което за нарушение на чл. 209а, ал. 1 във вр. с чл.63, ал.1 от Закона за здравето(ЗЗ), във връзка с въведената в т. 9 от заповед № РД-01-124/13.03.2020г. на министъра на здравеопазването, допълнена със заповед № РД-01-197/11.04.2020г. на министъра на здравеопазването, противоепидемична мярка, на основание чл. 209а, ал.1 от Закона за здравето на жалбоподателя е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лева.

В посочената разпоредба на чл. 209а, ал. 1 ЗЗ в редакцията й към 16.04.2020 г.  е предвидено налагане на глоба от 300 до 1000 лв. на онзи, който наруши или не изпълни въведени с акт на министъра на здравеопазването или директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл. 63, ал. 1 или 2, освен ако деянието съставлява престъпление.

Със заповед № РД-01-197/11.04.2020г. на министъра на здравеопазването е направено допълнение в заповед № РД-01-124/13.03.2020г. на министъра на здравеопазването с въвеждането на нова т.9, съгласно която „Всички лица, когато се намират в закрити или на открити обществени места (в т.ч. транспортни средства за обществен превоз, търговски обекти, паркове, църкви, манастири, храмове, зали, улици, автобусни спирки и др.) са длъжни да имат поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата (в т.ч. кърпа, шал и др.). За целите на тази мярка обществени са и местата, и пространствата, които са свободно достъпни, и/или са предназначени за обществено ползване (в т.ч. всички места, на които се предоставят обществени услуги).“

Със Заповед № РД-01-124/13.03.2020г. на министъра на здравеопазването се въвеждат противоепидемични мерки на осн.чл.63 ЗЗ във връзка с усложняващата се епидемична обстановка, свързана с разпространението на COVID-19 на територията на страната и обявеното с Решение от 13.03.2020 г. на Народното събрание на Република България извънредно положение и препоръки на Националния оперативен щаб.

С  неносенето на защитна маска за лице или друго средство, покриващо носа и устата, когато на 16.04.2020 г. се намирал в с.З., пред кметството, жалбоподателят извършил нарушение на чл. 209а, ал. 1 във вр. с чл. 63, ал. 1 от Закона за здравето, във връзка с въведената в т.9 от заповед № РД-01-124/13.03.2020г. на министъра на здравеопазването, допълнена със заповед № РД-01-197/11.04.2020г. на министъра на здравеопазването. Извършването на това деяние е безспорно установено въз основа на показанията на свидетеля Ч., които кореспондират с писмените материали по преписката, снимките и видеоклипа. Безспорно е, че улицата пред кметство с.З. представлява обществено място, на което е било задължително носенето на защитна маска за лице към датата на извършване на деянието. Като не е изпълнил задължението си да носи средство, покриващо носа и устата, жалбоподателят съответно не е изпълнил задължението да спазва противоепидемичната мярка и е осъществил състава на вмененото му нарушение.

От събраните по делото доказателства се установява, че атакуваното наказателно постановление е издадено от компетентен орган, въз основа на АУАН, съставен от оправомощено за това лице, но в процедурата по установявана на административното нарушение и съответно, налагане на наказанието, са допуснати съществени нарушения  на процесуалните правила,  ограничаващи правото на защита на жалбоподателя.

Липсва идентичност между описанието на нарушението направено в акта и НП.

В акта било посочено, че нарушението е извършено в присъствието и е констатирано от Р.Г.Х.  и кмета на с.З. В.Д.Ч.. Предвид това, че актосъставителят Г.К. и колегата му З.В. не са очевидци на неносенето на маска от Ф.К. на 16.04.20120 г.  около 10,30 часа в село З., се налага извода, че това отбелязване е имало за цел да се направи пълно изложение относно обстоятелствата, при които е установено извършването на нарушението. Вместо да посочи, че очевидци на вмененото на К. деяние са Ч. и Х., инспектор К. е допуснал съществено нарушение на процесуалните правила отбелязвайки, че Х. и кмета Ч. са присъствали при извършване на нарушението и са го констатирали. Те само са изготвили снимков и видеоматериал.

Съгласно чл.209а ал.3 и ал.4 ЗЗ нарушения като извършеното от К. могат да се установяват с актове, съставени от държавни здравни инспектори или от длъжностни лица, определени от директора на регионалната здравна инспекция, длъжностни лица, определени от директорите на областните дирекции на Министерството на вътрешните работи, или длъжностни лица, определени от кметовете на общини; наказателните постановления се издават съответно от директора на съответната регионална здравна инспекция, директора на съответната областна дирекция на Министерството на вътрешните работи и кмета на съответната община.

С оглед на тези разпоредби възниква неяснота по какъв начин и на какво основание Х. и Ч. са констатирали нарушението. С така направеното описание на обстоятелствата при които е установено нарушението се създава неяснота у нарушителя колко пъти се констатира едно и също нарушение след като АУАН му се съставя на 23.04.2020 г. от служители на РУ Чепеларе.

Следва да се има предвид също, че Ф.К. не е възприел обстоятелството, че В.Ч. е „присъствал“ при извършване на нарушението, тъй като кмета е бил в сградата на кметството и е наблюдавал случващото се навън от прозореца за разлика от Р.Х., който също като К. е бил на центъра.

Въпросният текст от акта не е възпроизведен в НП, което от своя страна води до извода, че тази част от обстоятелствата, при които е извършено нарушението, е отпаднала. Това от своя страна допълнително създава неяснота за нарушение извършено при какви обстоятелства се ангажира отговорността на Ф.К..

Нарушението в НП на следващо място е квалифицирано по чл. 209а, ал. 1 във вр. с чл. 63, ал. 1 от Закона за здравето за разлика от акта където не е цитиран чл. 63, ал. 1 от Закона за здравето.

Съдът споделя доводите на жалбоподателя за съществени процесуални нарушения допуснати в хода на административно-наказателното производство с оглед липсата на идентичност в описанието и правната квалификация на деянието на К. в санкционния акт и АУАН. Това налага отмяна на НП и присъждане на направените от К. разноски съгласно чл.63 ал.3 ЗАНН – адвокатско възнаграждение в размер на 200лв.

Водим от горното, съдът     

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ  наказателно постановление №37-Ч/04.05.2020г. на директора  на Областна дирекция на МВР - Смолян, с което на Ф.С.К., ЕГН ...., адрес: село З., за нарушение на чл. 209а, ал. 1 във вр. с чл.63, ал.1 от Закона за здравето, във връзка с въведената в т. 9 от заповед № РД-01-124/13.03.2020г. на министъра на здравеопазването, допълнена със заповед № РД-01-197/11.04.2020г. на министъра на здравеопазването, противоепидемична мярка, на основание чл. 209а, ал.1 от Закона за здравето е наложено административно наказание глоба в размер на 300 лева.

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР - Смолян да заплати на Ф.С.К. сумата 200лв. разноски по делото, представляващи адвокатско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните с касационна жалба пред Административен съд гр.Смолян.