Протокол от съдебно заседание от 01.07.2020 г. по гр.д. № 230/2019 г.

 

Ищецът Ю.Д., редовно и своевременно призован, не се явява. От негово име се явява адв.П., надлежно упълномощена отпреди.

Ответникът Изпълнителна агенция „....“ при Министерство на отбраната, редовно и своевременно призован, се представлява от юрисконсулт T.K., надлежно упълномощен отпреди.

Адв.П.: Да се даде ход на делото.

Юрисконсулт K.: Да се даде ход на делото.

Съдът счита, че не са налице процесуални пречки за даване ход на делото, затова

О П Р Е Д Е Л И:

ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО

Адв.П.: Поддържам предявения иск. Нямам възражение относно доклада на съда, моля да бъде обявен за окончателен. По отношение писмения отговор на исковата молба считам изложените в нея  твърдения за неоснователни. Оспорваме, че доверителят ми е извършил нарушения умишлено. Оттеглям искането си за разпит на свидетели, които бях посочила в исковата молба. Представям писмени доказателства.

Юрисконсулт K.: Нямам възражения относно определението на съда. Поддържам отговора на исковата молба, който е подаден от „....“. Във връзка с определението на съда, с което сме задължени да представя документи, представям разпореждане, с които се определят регулярността на извършените ревизии, което ще даде яснота относно извършеното нарушение. Представям два броя разпореждания № 50/31.05.2019 г. и № 81/30.05.2019 г., от които ще се даде достатъчна яснота за това кога, как и при какви обстоятелства са извършени ревизиите в почивния дом. Всички свидетели на този етап отказват да се явят в съда, заради страх от епидемията, затова се отказвам от свидетелите. Не желая да се променя режима на призоваване от такъв на довеждане в такъв на призоваване.

Съдът счита, че следва да обяви за окончателен проекта за доклад, съобщен на страните с определение № 40/24.02.2020 г. и затова,

О П Р Е Д Е Л И :

ОБЯВЯВА ЗА ОКОНЧАТЕЛЕН проекта за доклад по делото, съобщен на страните с определение № 40/24.02.2020 г.

Адв.П.: Да се приемат представените от юрисконсулт K. два броя разпореждания. Представям копия от писмени доказателства във връзка с твърденията направени в отговора на исковата молба, че доверителят ми не е довеждал до знанието на ръководството на изпълнителната агенция нарушенията в кухненския блок на хотела. Представям две докладни, извадки от програма стоково стопанство „С-организатор” на хотела по периоди месец юли и месец август, от които е видно, че не се прави временен разпад на кухненската продукция, в резултат на което се формират едни количества хранителни продукти, които навеждат за наличие на стопанство в хотел животновъдно и зеленчуково такова. Съобразно инструкцията, която е издадена от Изпълнителна агенция „....“ за осъществяване на храненето, отчет на касите в ресторанта на хотела ежедневно трябва да се прави разпад на кухненската продукция, тоест продуктите които са вложени в ястията за деня да бъдат снети от отчет на материално отговорното лице господин Д., като главен готвач в хотела. Това не е правено регулярно видно от доклада, който преставам на госпожа А.Н., видно от който има забавяне в тази дейност. Има забавяне в заприхождаване на стоките, които постъпват в склада на хотела. Има забавяне във вътрешните трансфери. Това са документите, с които постъпва стоката от склада в ресторанта. Считам, че това ненавременно отчитате на заприходените в склада стоки и стоките, които са дадени в ресторанта на хотела, не би следвало да води до негово виновно поведение. Това са доказателства, които преставам. Също така преставам доказателства и за колегата.

Юрисконсулт K.: Не възразявам да бъдат приети представените доказателства. Това е и право на страната по делото. Имам възражения с оглед обема им. Молбата ми е да взема становище в следващо съдебно заседание.

Адв.П.: Представям молба за назначаване на експертиза в писмен вид. Считам, че е в компетенциите на счетоводител, изготвянето на експертиза. Ако не може да бъде извършена от счетоводител такава експертиза, моля да бъде възложена на вещото лице, което е стоковед, защото въпросите са формулирани в смисъл да се проследи движението на стоките и на продуктите от постъпването им в склада на хотела, от централния склад през заприхождаването в системите на хотела, трансфер на продуктите от кухнята на хотела, оттам приготвянето на ястията , изнасянето в ресторанта, маркирането през касовия апарат. С експертизата искаме да установим целия технологичен процес по заприхождаването на стоките, приготвянето на храната, изнасянето от централния склад. 

Юрисконсулт K.: По принцип не възразявам да се назначи експертиза. Възраженията ми са за това дали трябва да бъде съдебно-счетоводна тази експертиза, защото въпросите, които се поставят са извън счетоводната компетентност. Трябва да е човек, който е специалист във връзка с храните, тоест технолог по храните.

Адв.П.: Във връзка с възражението на ответника моля да бъде назначена комплексна експертиза, като едното вещо лице да е със счетоводно образование, а другото да бъде технолог по храните.

Съдът счита, че следва да приобщи към доказателствата по делото допуснатите писмени доказателства с определението, с което е насрочено делото, както и представените от страните в днешно съдебно заседание писмени доказателства. На юрисконсулт K. следва да се даде възможност да вземе становище по представените от ищцовата страна писмени доказателства предвид обема им в следващо съдебно заседание. Ще следва да се назначи исканата комплексна съдебно-техническа експертиза, доколкото с нея ищецът цели установяването относими към предмета на доказване факти. Водим от горното, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

ПРИЕМА И ПРИЛАГА към доказателствата по делото допуснатите писмени доказателства с определение № 40/24.02.2020 г. - писмени указания от началник на сектор „Почивно дело" от 20.08.2019 г.; трудов договор № ЧР-09-36/04.02.2011 г.; допълнително споразумение № ЧР-09-254/27.04.2011 г.; допълнително споразумение № ЧР-09-1534/24.07.2012 г.; допълнително споразумение № ЧР-11-822/03.06.2016 г.; меню карта за вечеря от 15.08.2019 г. и касова бележка към него; извадка от хотелска компютърна система „Рецепция" за социална вечеря на 15.08.2019 г.; извадка от стоково стопанство „С- организатор" за закуска по пакет на 14.04.2019 г. и касова бележка към него; извадка от хотелска компютърна система „Рецепция" за закуска на 14.04.2019 г.; меню- карта за вечеря на 10.05.2019 г. и касова бележка към него; извадка от хотелска компютърна система „Рецепция" за вечеря на 10.05.2019 г.; меню- карта за вечеря на 28.04.2019 г. и касова бележка към него; меню за закуска по пакет 25.05.2019 г. и касова бележка към него; извадка от хотелска компютърна система „Рецепция" за закуска на 25.05.2019 г.; меню за закуска по пакет на 26.05.2019 г. и касова бележка към него; извадка от хотелска компютърна система „Рецепция" за закуска на 26.05.2019 г.; меню за закуска по пакет на 24.05.2019 г. и касова бележка към него; извадка от хотелска компютърна система „Рецепция" за закуска на 24.05.2019 г.; меню за закуска по пакет на 18.08.2019 г. и касова бележка към него; извадка от хотелска компютърна система „Рецепция" за закуска на 18.08.2019 г.; два броя касови бонове от 10.05.2019г. показващи че в ресторанта се хранят различни групи лица, не само лица по социална програма; копие от доклада от ревизията извършена на 23.08.2019г., протоколи за установяване на липси и излишъци - 7 бр.; писмените обяснения на Ю.Д. към нея; докладна записка на главния директор на Главна дирекция „...” с изх. № 12394/10.09.2019г.; писмо изх. № 13360/02.10.2019 г.; писмо вх. № 12310/17.10.2019г.; обяснения с вх. № 11456/08.10.2019г.; Инструкция за организацията на цялостния процес на заприходяване, вътрешен трансфер, отчет на касите и хранене; заверено копие от трудовото досие на Ю.Д.; представените от ищеца в днешно съдебно заседание писмени доказателства - писмо от 27.02.209 г. от г-н А.П.- началник на ТО- Пловдив; доклад от А.Н.- калкулант в хотел „...”, к.к. Пампорово; етикет на свински врат без кост замразен с добавена вода; писмо от  г-н  А.П.- началник на ТО- Пловдив изх. № 520/22.05.2020 г.; жалба от г-н Ю.Д. от 04.07.2019 г.; докладна от г-н Ю.Д. от 31.07.2019 г.; докладна от г-н Ю.Д. от 27.06.2019 г.; доклад от г-н Й.Д. № 460/02.04.2020 г.; извадка от програма Стоково стопанство „С- организатор" за вечеря на 20.07.2019 г., закуска, обяд на 21.07.2019 г., меню карта вечеря на 21.07.2019 г., закуска, обяд на 22.07.2019 г.; извадка от програма Стоково стопанство „С- организатор" за вечеря на 22.07.2019 г., закуска, обяд на 23.07.2019 г.,  вечеря на 22.07.2019 г. на свободна, обяд на 23.07.2019 г.; извадка от програма Стоково стопанство „С- организатор" за вечеря на 25.07.2019 г., закуска, обяд на 26.07.2019 г., вечеря на 25.07.2019 г. на свободна; извадка от програма Стоково стопанство „С- организатор" за ВП вечеря на 29.07.2019 г., закуска, обяд на 30.07.2019 г., вечеря на свободна; извадка от програма Стоково стопанство „С- организатор" за вечеря на 31.07.2019 г., закуска, обяд на 01.08.2019 г., ВП меню карта  вечеря на 31.07.2019 г., закуска, обяд на 01.08.2019 г.; извадка от програма Стоково стопанство „С- организатор" за вечеря на 04.08.2019 г., мисия меню карта вечеря на 05.08.2019 г., закуска, обяд на 06.08.2019 г., ВП меню карта вечеря; извадка от програма Стоково стопанство „С- организатор" за ВП меню карта вечеря 06.08.2019 г., закука, обяд на 07.08.2019 г., мисия меню карта вечеря; извадка от програма Стоково стопанство „С- организатор" за вечеря на 07.08.2019 г., закуска, обяд на 08.08.2019 г., ВП меню карта вечеря на 07.08.2019 г., закуска, обяд на 08.08.2019 г.; извадка от програма Стоково стопанство „С- организатор" за вечеря на 08.08.2019 г., закуска, обяд на 09.08.2019 г., ВП меню карта вечеря на 08.08.2019 г., закуска, обяд на 09.08.2019 г.; извадка от програма Стоково стопанство „С- организатор" за меню по пакет на 10.08.2019 г., мисия меню карта вечеря на 10.08.2019 г., закуска, обяд на 11.08.2019 г.; извадка от програма Стоково стопанство „С- организатор" за вечеря на 16.08.2019 г., закуска, обяд от 17.08.2019 г., закуска по пакет 17.08.2019 г.; извадка от програма Стоково стопанство „С- организатор" за закуска, обяд на 05.05.2019 г., закуска по пакет 05.05.2019 г., меню карта вечеря на 05.05.2019 г., както и представените от ответника в днешно съдебно заседание писмени доказателства – разпореждане на началника на Териториален отдел – гр.Пловдив № 81/30.05.2019 г.; разпореждане на началника на Териториален отдел – гр.Пловдив № 50/31.05.2019 г.

 ДАВА възможност на ответника да вземе становище по представените от ищеца в днешно съдебно заседание писмени доказателства в следващо съдебно заседание.

НАЗНАЧАВА комплексна съдебно-техническа експертиза със следните задачи: Вещите лица след като се запознаят с материалите по делото, след като направят необходимите проверки в счетоводството на хотел „...", да отговорят на следните въпроси: 1. В доклада от извършване на ревизията на 23.08.2019 г. не е посочен ревизиран период. Кой е ревизираният период с начална и крайна дата, как и с какъв документ е определен? 2. Ако се приеме, че началният период на ревизия е 22.03.2019 г., за всеки месец от петте месеца, включени в ревизирания период, вещото лице да установи има ли изготвени описи на продуктите в кухнята към тази дата, подписани от главния готвач? С какъв тип средство за измерване за претеглени, премерени? Типът средство за измерване имал ли е към момента еталониране съгласно Закона за измерванията /в сила от 09.11.2002 г. обн. ДВ. бр.46 от 7 Май 2002г., изм. ДВ. бр.88 от 4 Ноември 2005г., изм. ДВ. бр.95 от 29 Ноември 2005г., изм. ДВ. бр.99 от 9 Декември 2005г., изм. ДВ. бр.36 от 4 Април 2008г., изм. ДВ. бр.82 от 16 Октомври 2009г., изм. ДВ. бр.39 от 20 Май 2011г., изм. ДВ. бр.38 от 18 Май 2012г., изм. ДВ. бр.77 от 9 Октомври 2012г., изм. ДВ. бр. 15 от 15 Февруари 2013г., изм. ДВ. бр.66 от 26 Юли 2013г., изм. ДВ. бр.98 от 28 Ноември 2014г., изм. ДВ. бр.14 от 20 Февруари 2015г., изм. ДВ. бр.58 от 18 Юли 2017г., изм. ДВ. бр.12 от 6 Февруари 2018г., изм. и доп. ДВ. бр.72 от 13 Септември 2019г/. и Наредба за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол (Приета с ПМС № 239 от 24.10.2003 г. Обн. ДВ. бр.98 от 7 Ноември 2003г., изм. ДВ, бр.96 от 30 Ноември 2005г.,изм. ДВ. бр.40 от 16 Май 2006г., изм. ДВ. бр.80 от 3 Октомври 2006г., изм. ДВ.бр.37 от 8 Май 2007г., изм. ДВ. бр.46 от 12 Юни 2007г., изм. ДВ. бр.56 от 22 Юли 2011г., изм. и доп. ДВ. бр.22 от 24 Март 2015г., изм. ДВ. бр.86 от 27 Октомври 2017г)?   Дали   меренето   и   тегленето   е   извършено   на   везни, представляващи одобрен тип средство за измерване и дали по отношение на типа  средство  за  измерване  има  извършена първоначална  и   последваща проверка съгласно Закона за измерванията и Наредба за средства за измерване, в сроковете за последваща проверка, посочени в Заповед № А-616/11.09.2018 г. на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор? Налице ли е счетоводен документ, с който е заплатена услугата по първоначална и последваща проверка на везните? На какъв период от време се извършва тарирането на везните в ресторанта на хотела? В периода на ревизията везните отговаряли ли са на изискванията на Закона и Наредбата? 3. Какви са началните количества налични в склад от продукти в първия ден на ревизията? С какви документи са постъпили в склада? Как наличните хранителни продукти са определени на кг. или брой? Средството за измерване, с което са измерени имало ли е към момента еталониране съгласно горните нормативни актове? 4. С какви документи са постъпвали продуктите в склада през ревизирания период по месеци? 5. Приетите доставени хранителни продукти в склада на хотела завеждат ли се ежедневно в централен склад от домакина на склада, съобразно изискванията на  т.5 Инструкция  за организацията  на цялостния  процес по  заприходяване,  вътрешен трансфер, отчет на касите и хранене? Домакинът на централния склад контролира ли количествата продукти и ако да с каква везна контролира доставката? Проверява ли количествата на доставката бр./кг./литър съгласно доставните фактури? С каква везна тегли, мери и трансферира продукти от склада към кухнята на ресторанта? Колко време престояват в склада замразените и вакуумирани продукти? 6. Ежедневно   ли   се   завеждат   получените   продукти   в   програмата   „С_Организатор", съгласно изискванията на т.6 от Инструкцията? Ежедневно ли се изготвя складовата разписка, съгласно изискванията на същата точка от Инструкцията? 7.         С какви документи продукти от склад постъпват в кухня? Спазват ли се изискванията на т.7 от Инструкцията? Как се определя количеството на продуктите кг./бр./литър? Калкулациите за определяне на менюто за ден отчитат ли рандеман/фира на вакуумирани/замразени продукти? Ако отчитат как се включват в калкулацията и след това маркират на касов апарат? Осъществява ли се текущ контрол на продуктите постъпили от склад в кухня, ако да- как и средството за контрол какво е (везна или друг метод)? За периода от 08.07-12.07.2019 г. и 06.08.-16.08.2019 г. има ли постъпили в счетоводството приходни документи за предадени  в кухнята продукти, които са подписани само от домакина и калкуланта, без подпис на приел готвач? В случай, че са налице такива документи, описаната в тях стока постъпила ли е в кухнята на хотела и как тези документи са осчетоводени, без подпис на приел главен готвач/ готвач на смяна? Служителите, които са правели ревизията, само доставките в кухнята ли  са отчитали, или са  съобразили доставките в склада? От началото на деня взети ли са предвид остатъка от храната, постъпила в кухнята предния ден? При постъпване на продуктите в склада,  кой и  как проверява съответствието по фактури с реално доставеното количество продукти? В доклада от ревизията е видно, че счетоводно липсват продукти, а в кухнята са налични количества от тях- как тези продукти са осчетоводени? 8. При осъществяване на зададеното за деня меню по калкулация, кога и в кой момент се регистрира реализацията на касовите апарати? Реализацията в края на всяко хранене ли се прави или в края на съответния работен ден? Спазва ли се изискването за всяко хранене сервитьора да прикрепя марките по видове плащания към отчета по касов апарат? Регулярно ли се прави рекапитулация за броя хранения по видове плащания? Ежедневно ли се предоставят на калкуланта дневен финансов отчет и справките/отчети/ по групи клиенти? Всекидневно ли за предходния ден калкулантът засича броя маркирани от сервитьорите по касов апарат с броя по справка от рецепция за съответния ден?  Ежедневно ли се предоставя на калкуланта рекапитулация за броя на хранещите се по видове плащания? Видно е по меню и регистрирани документи (касови бележки) разлики в количествата на продуктите. Каква е причината за разликите? Маркирането на порциите по справка от рецепция ли се прави или по изнесени брой порции на блок маса? 9.         Коректно ли се отразяват в счетоводството приходите от реализираните продажби по групи клиенти и разхода на хранителни продукти и стоки, разпределени по групи   клиенти   на   база  документите,   които   се   изготвят,  съгласно  т.11  от Инструкцията? По какви цени се отразяват приходите от реализираните продажби по групи клиенти? На какво се дължи разликата между цените на ястията по касов апарат и цените по менюта? 10.      Ежедневно ли се извършва реализация на дневното меню или разпада, след като са отчетени касовите апарати за деня? 11. Какъв е резултатът от направената ревизия в края на първия месец? Какви количества продукти са изтеглени от склад (добавени към налични в началото на периода)? Какви продукти са използвани по разходни норми/калкулации? Какви порции са регистрирани на касов апарат? Колко от заявени (дотирани) или за гости порции са изготвени? Колко не са консумирани (може би и не изготвени)? Как се отразяват счетоводно приготвените но неподадени към ресторанта порции от социална програма? Порциите по социална програма предлагат ли се на клиенти от свободна консумация и как това се отразява счетоводно? Порциите храна, приготвени по социална програма, които се предлагат на гости на свободна консумация как се маркират в касовия апарат? Какви са резултатите за всеки месец от ревизирания период?

ВЪЗЛАГА задачата на вещо лице счетоводител К.М. и вещо лице технолог по храните, което да бъде избрано от списъка на вещите лица, при депозит от 400 лева платим от бюджета на съда по равно за двете вещи лица.

Адв.П.: Моля да бъдат изискани за следващо съдебно заседание от страна на ответника длъжностните характеристики на готвачите в хотела. Това искане го правя във връзка с изложеното в писмения отговор на исковата молба, че единствено главния готвач носи пълна имуществена, наказателна и административна отговорност. Да бъдат предпазени в следващо съдебно заседание годишните оценки за 2019 г. на готвачите. Това искане го правя във връзка с въведените твърдения в писмения отговор и в писмените доказателства, които представих с молбата, че доверителят ми е виновен за напускането на готвачи от ресторанта, както и за лошата атмосфера в кухнята на хотела. В ревизирания период и през времето от него, в което е бил в болничен, а именно от 22.07.2019 г. до 26.07.2019 г. и от 06.08.2019 г. до 16.08.2019 г. доверителят ми сподели, че има документи за вътрешен трансфер на продукти от склада на хотела в кухнята на ресторанта, които не са подписвани от готвачите, които са били на работа през периода, през който е бил в болничен. Ответникът моля да документите за вътрешен трансфер от 22.07.2019 г. до 26.07.2019 г. и от 06.08.2019 г. до 16.08.2019 г. да се види дали същите документи са подписвани и от готвач, който би следвало да ги е приел.

Юрисконсулт K.: С втората част от исканията не знам какво ще доказваме. Впечатлен съм от искането да се докаже взаимоотношенията в колектива на хотел „...”. Тези обстоятелства могат да се докажат само с гласни доказателства. Възразявам по тази причина. Писмените доказателства нямат такава способност.

Адв.П.: С оценките, които искам на готвачите, искам да установя, че те са правени не от Ю.Д., а от началника на Териториален отдел гр.Пловдив на агенцията. По сведение на доверителя ми част от колегите на Ю.Д. са зле настроени към него, защото мислят, че той изготвя техните годишни оценки, а това не е така. Това искане го правим, за да опровергаем твърденията в отговора, че има лоша атмосфера в колектива заради Д.. 

Съдът счита, че следва да допусне допълнително направените доказателствени искания от ищцовата страна, като се изискат от ответника оценките на готвачите за 2019 г., длъжностите им характеристики, а за периодите, в които Д. е ползвал болнични, а именно  от 22.07.2019 г. до 26.07.2019 г. и от 06.08.2019 г. до 16.08.2019 г. документите за вътрешен трансфер на продукти от склада към кухнята на ресторанта на хотела, от които да е видно от кого са подписвани. Водим от горното, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

ЗАДЪЛЖАВА ответника да представи в срок най-късно една седмица преди следващо съдебно заседание горепосочените документи.

Юрисконсулт K.: Моля при отлагане на делото да имате предвид, че ще отсъствам през втората половина на юли. Сам съм в целия териториален отдел за южна България.

Съдът НАПЪТИ страните към доброволно уреждане на спора.

Съдът счита, че делото не е изяснено от фактическа и правна страна, доколкото бяха допуснати доказателствени искани, и затова

О П Р Е Д Е Л И:

НЕ ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО ПО СЪЩЕСТВОТО НА СПОРА

ОТЛАГА И НАСРОЧВА делото за 03.08.2020 г. от 10:00 часа, за която дата и час ищецът и ответникът уведомени в днешно съдебно заседание чрез процесуалните си представители. Да се призоват вещите лица.

Протоколът изготвен в съдебно заседание.

Заседанието закрито в 13:30 часа.

 

 

                                                      РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

                                                      СЕКРЕТАР: