Решение № 51/29.05.2020 г. по АНД № 12/2020г.

 

Съдия докладчик: Славка Кабасанова

 

Производство е по реда на чл.59 ЗАНН.

Образувано е по постъпила жалба от  Н.И.И., ЕГН ...., с адрес: гр.Ч., ул.“....“ № ...., против наказателно постановление № 27 от 07.01.2020 г. на директора на Регионална дирекция по горите гр.Смолян, с което за нарушение по чл. 187, ал.1, във вр. чл.190, ал.2, т.2, вр. чл.190, ал.1, вр. с чл.188, ал.2 ЗГ, на основание чл.257, ал.1, т.1 ЗГ му е наложено административно наказание „глоба” в размер на 300 лева. Моли наказателното постановление да бъде отменено, поради допуснати съществени процесуални нарушения в хода на административно-наказателното производство, неправилно приложение на материалния закон и поради това, че не е извършил нарушение.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно и своевременно призован, не се явява. От негово име жалбата поддържа пълномощникът му адв.Р..

Ответникът по жалбата, редовно и своевременно призован, в съдебно заседание се представлява от юрисконсулт Шехов, който взема становище за законосъобразност на наказателното постановление и моли съда да го потвърди.

РП Смолян-ТО Чепеларе, редовно и своевременно призована, не изпраща представител в съдебно заседание и не ангажира становище.

От събраните по делото писмени и гласни доказателства, преценени по отделно и в тяхната съвкупност и като взе предвид становищата и доводите на страните, съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е допустима, като подадена от надлежна страна в срок, а разгледана по същество, се явява основателна.

Съгласно позволително за сеч № 0474436/07.01.2019 г., издадено от инж.С.Я., председател на ГПК“....“, на С.К. в качеството му на представител на ЕТ“....“ било разрешено да извърши сеч в отдел ..., подотдел ..., имот кадастрален № ... по КВС землище с.З., общ.Ч., с площ на сечището 1,300 хка, територия стопанисвана от ГПК“....“. Сечта следвало да се проведе от 10.01.2019 г. до 30.12.2019 г. Председателят на ГПК“...“ С.Я. съставил допълнително констативен протокол № 45/15.06.2019 г., съгласно който установил, че в насаждението се провежда сеч от вида „пробирка“, че по цялата му площ има изкъртени и дълбоко пречупени дървета вследствие на мокър снеговалеж. С протокола издал разпореждане да се отсекат и извозят повредените дървета с цел да се оползотвори дървесината и да се предотврати появата на корояди, съгласно указания на ИАГ № 12213/28.06.2017 г. В протокола било посочено още, че повредените дървета са маркирани и са изготвени сортиментни ведомости, карнет-опис, сигнален лист за повредите. Констативният протокол бил изпратен за сведение в РДГ Смолян. От показанията на свидетелите М.М. и А.П. – горски инспектори в РДГ гр.С., свидетели по делото, се установява, че те решили да извършат проверка, тъй като им направило впечатление, че посочените количества дървесина в протокола били големи - приблизително еднакви с тези в позволителното за сеч. На 23.06.2019 г. на път за сечището след разклона на главния път Смолян-Пловдив за с.З. свидетелите М. и П. извършили проверка на натоварен с дървен материал товарен автомобил. Установили от превозния билет, че експедираната дървесина е от обекта, който щели да проверяват. В автомобила пътувал жалбоподателят Н.И., който обяснил, че си тръгва, тъй като негов близък починал.

След като пристигнали в насаждението свидетелите М.М. и А.П., констатирали сеч на 74 броя дървета смърч и бял бор с различни диаметри, чиито пънове не били маркирани с контролна горска марка. Измерили пъновете и ги номерирали. Съставили за констатациите си констативен протокол № 106820/23.06.2019 г. Установили, че част от дърветата са отсечени в предходните дни, друга част преди повече време, а също така, че пъновете на по-рано отсечените били прикрити с вършина. Свидетелите М. и П. сочат, че подали сигнал на тел.112 за установеното нарушение.

На 27.06.2019 г. изискали досието на насаждението от ГПК“....“ с цел установяване дали са съставени документи за проверки от лесовъдите, които са пряко ангажирани с контрола и опазването на горската територия. Установили, че жалбоподателят Н.И. е назначен с трудов договор № 1/24.10.2016 г. на длъжност „....“ в ГПК“....“, че функции по опазване и контрол от незаконни ползвания в горските територии на кооперацията са му възложени с длъжностна характеристика, връчена му на 30.10.2016 г.

С писмо изх.№ 13-4672/10.07.2019 г. директорът на РДГ гр.Смолян изискал от ГПК “....“ актове за установяване на административни нарушения в отдел ...9, подотдел ..., кадастрален № ... за землище с.З., констативни протоколи или други документи съставени за извършени теренни проверки и констатирани нарушения от Н.И., болнични листове и заповеди за ползване на отпуск от него в периода от 10.01.2019 г. до 23.06.2019 г. С писмо изх.№ 32/11.07.2019 г. от ГПК“....“ гр.Ч.е било отговорено, че за посочения период от И. не са съставени актове, не е ползвал отпуск и не е представял болнични листове.

Проверяващите извършили онлайн справка за издадени превозни билети от И., от която установили, че той е издал превозен билет на 23.06.2019 г. в 10:55 часа от процесното сечище, че е издавал превозни билети в периода 29.05.2019 г. – 23.06.2019 г.

На 17.07.2019 г. в сградата на бившето Горско стопанство гр.Чепеларе, горски инспектор М.М. съставил акт за установяване на административно нарушение № 101027 срещу Н.И., в присъствието на колегата си горски инспектор С.С., за това, че в качеството му на длъжностно лице с лесовъдско образование притежаващ удостоверение № 4012/18.08.2011 г. на длъжност ... в ГПК“...“, назначен с трудов договор № 1/24.10.2016 г. и вменени му функции по опазване на горските територии с длъжностна характеристика от 30.10.2016 г., не е предотвратил и установил нарушения по спазване на правилата за сеч по позволително за сеч № 0474436/07.01.2019 г., издадено от инж.С.Я., председател на ГПК“....“, за отдел ..., подотдел ..., имот кадастрален № ... по КВС землище с.З., общ.Ч., с площ на сечището 1,300 хка, територия стопанисвана от ГПК“...“, видно от липсата на съставени от него документи /АУАН, констативни протоколи или др. за извършени теренни проверки в периода от 10.01.2019 г. до 23.06.2019 г.), с които да са констатирани нарушения по чл.47, ал.1, т.1 от Наредба № 8/05.08.2011 г. за сечите в горите, изразяващи се в сеч на немаркирани /неопределени и неотбелязани за сеч/ 74 броя дървета немаркирани с контролна горска марка /неопределени и неотбелязани за сеч по позволителното за сеч/ възлизащи на 21 куб.м. едра строителна дървесина, 1 куб.м. средна строителна дървесина и 3 куб.м. дърва за огрев – нарушение на чл.187, ал.1, във вр. чл.190, ал.2, т.2, вр. чл.190, ал.1, вр. с чл.188, ал.2 ЗГ. В АУАН било посочено, че нарушението е извършено в периода 10.01.2019 г. – 23.06.2019 г. Бил предявен на жалбоподателя и той го подписал, като получил копие от него. В законоустановения тридневен срок Н.И. подал писмено възражение срещу АУАН.

Въз основа на АУАН било издадено обжалваното наказателно постановление № 27/07.01.2020 г. на директора на Регионална дирекция по горите гр.Смолян, с което за нарушение по чл.187, ал.1, във вр. чл.190, ал.2, т.2, вр. чл.190, ал.1, вр. с чл.188, ал.2 ЗГ, на основание чл.257, ал.1, т.1 ЗГ, на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба” в размер на 300 лева.

По образуваната преписка в ТО Чепеларе към РП Смолян по сигнала на РДГ гр.Смолян с постановление на прокурор В.К. от 28.08.2019 г. е отказано образуване на досъдебно производство.

Видно от наказателно постановление №26/30.09.2019 г. на директора на РДГ за констатираната сеч на 74 бр. немаркирани дървета на осн.чл.61 от Наредба №8/2011 г. за сечите в горите и чл.12б ал.1 т.5 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии на С.К. в качеството на лице, на което е издадено позволително за сеч, е наложено административно наказание глоба 400лв.

От представения по делото трудов договор №1/24.10.2016 г. на Н.И. се установява, че той е назначен на длъжност .... в ГПК „....“. Видно от представената длъжностна характеристика в раздел I „Описание на длъжността“ в 10 точки е направено обобщено описание на работата, която извършва изпълнителят на длъжността, както следва: 1.Организира, ръководи и контролира дейностите по дърводобива и транспортирането на материала до клиентите; 2.Издава електронни превозни билети от преносим портативен терминал, собственост на ГПК“....“;3.Участва при определяне на предвидените обекти по ЛУП планове и програми; 4.Контролира работата на бригадите извършващи дърводобива на територията на кооперацията; 5.Осигурява дърводобива в съответствие с утвърдените графици; 6.Контролира техническата и оперативна подготовка при дърводобива и транспорта; 7. Издава разрешително за събиране на дърва, което ще се извършва на територията на кооперацията от собственици на гори; 8.Извършва охрана на горските масиви на територията на кооперацията; 9.Извършва и други възложени задачи свързани с изпълнението на длъжността; 10.Съставя актове на нарушителите на територията на кооперацията. В раздел III „Отговорности на длъжността“ е посочено:1.Носи отговорност за опазване на повереното му имущество; 2. Отговаря за навременното отчитане на извозените материали; 3.Носи отговорност за състоянието на сечището. В раздел VI т.3 от длъжностната характеристика е посочено, че лицето заемащо длъжността следва да познава Кодекса на труда, Закона за горите, нормативните актове за прилагане на Закона за горите и др.

Дейността по опазване на горските територии е регламентирана в глава XIII от Закона за горите. Съгласно чл.187 ЗГ опазването на горските територии обхваща действията по предотвратяване и установяване на нарушения на разпоредбите на закона. В раздел първи „Общи положения“ дейностите по опазване на горските територии са адресирани до собствениците на горските територии-държавата, общините, физически/юридически лица. Съгласно чл.188 ал.2 ЗГ опазването на горските територии - собственост на физически лица, на юридически лица или на техни обединения извън посочените в ал. 1, може да се извършва от лица, наети от собственика или въз основа на договор. Въз основа на тази разпоредба може да се направи извода, че адресат на задължението за опазване на отдел ..., подотдел ..., имот кадастрален № ... по КВС землище с.З., общ.Ч., е вменено на ГПК“....“, която го стопанисва. Спорно по делото е обстоятелството възложени ли са функции по опазване на горските територии на кооперацията по смисъла на глава XIII от Закона за горите на жалбоподателя, назначен с трудов договор от 2016 г. на длъжността „....“ в кооперацията.

В чл.190 ЗГ е посочено, че функциите по опазване на горските територии, независимо от тяхната собственост, се възлагат на лица с лесовъдско образование, които следва да: 1. опазват поверените им горски територии от незаконни ползвания и увреждания; 2. следят за спазването на правилата за сеч и другите ползвания от горите, опазването на съоръжения, сгради, гранични и други знаци и обекти; 3. проверяват всички документи за сеч, паша, лов и други ползвания от горите; 4. следят за спазването на противопожарните правила, а при пожар предприемат действия за неговото ограничаване и потушаване; 5. следят за появата на болести, вредители и други повреди; 6. опазват защитените видове животни и растения и следят за спазването на режимите на защитените територии и защитените зони; 7. сигнализират незабавно органите на Министерството на вътрешните работи при установяване на данни за извършване на престъпления, свързани с дейностите в горите, и съдействат за тяхното разкриване; 8. дават предписания при констатиране на пропуски и нарушения; 9. издават разпореждания за спиране и прекратяване на дейности при констатиране на нарушения в горските територии; 10. задържат вещите - предмет на нарушения, както и вещите, които са послужили за тяхното извършване; 11. уведомяват незабавно органите по Закона за устройство на територията за извършване на незаконно строителство в горските територии; 12. (нова - ДВ, бр. 60 от 2012 г.) спират превозни средства, които превозват дървесни и недървесни горски продукти, за проверка на техния произход.

При изпълнение на задълженията си лицата, на които е възложено опазване на горски територии частна собственост или такава на юридически лица се легитимират с удостоверения, които се издават от съответната регионална дирекция по горите по образец, утвърден от изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по горите. Тези лица имат право да носят и употребяват за служебни цели служебно дълго и късо оръжие за охрана и лично късо нарезно оръжие. В раздел I на глава XIII от ЗГ освен правомощията и задълженията на лицата натоварени със задължението за опазване на горски територии са регламентирани и задълженията на възложителите на работата- да ги застраховат и др.

Дейността по опазване на горските територии е регламентирана допълнително в Раздел II „Опазване на горски територии“ в Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии. Съгласно чл.18 от горецитираната наредба действията на лицата, натоварени с опазване на горските територии включват: 1. извършване на проверки по спазване на Закона за горите и подзаконовите актове съобразно правомощията им; 2. периодично присъствие и обхождане на териториите; 3. засилено присъствие в районите с концентрация на нарушения; 4. събиране, анализ и обмен на информация със заинтересованите лица и институции, свързана с местата, времето, начините на извършване на нарушенията и техните извършители; 5. разяснителна и информационна дейност относно нормативната уредба, състоянието и проблемите по опазване на горските територии; 6. изготвяне и представяне пред съответния работодател на писмени доклади и други документи за констатациите и обстановката във връзка с дейността. Поверената за опазване горска територия и организацията на работа на лицата по ал. 1 се определят с договор, длъжностна характеристика и/или заповед. Копия от документите по ал. 3 се представят в 7-дневен срок от издаването им в съответната РДГ, придружени със списък, съдържащ имената и телефоните на лицата , на които са възложени функциите. Възложителите уведомяват писмено съответната РДГ за сключените договори по чл. 188, ал. 2 и 3, чл. 194 и 195 ЗГ в 7-дневен срок от датата на сключване на договора. Към уведомлението се прилага списък, съдържащ имената и телефоните на наетите лица, както и документ за квалификацията им.

Съгласно чл.20 ал.1 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. лицата, констатирали нарушения, които съдържат данни за извършени престъпления, незабавно подават сигнал до органите на МВР и/или на телефон 112; а съгласно ал.2 при констатиране на нарушения в собствените им имоти юридически и физически лица - собственици на горски територии, които не са сключили договори за опазване на имотите си, подават сигнал до: 1. органите на МВР; или 2. съответния кметски наместник, кмет на кметство или кмет на община; или 3. съответната РДГ. Съгласно чл.20 ал.4 уведомените лица, когато са оправомощени за това, извършват проверка и съставят констативен протокол, а когато се установи, че е извършено административно нарушение, предприемат действия за образуване на административно-наказателно производство.

От справка изх.№РДГ 13-1532/02.03.2020 г. се установява, че до ГПК"...." през 2015 г. и 2017 г. са изпращани писма с указания за организиране дейността по опазване на стопанисваната горска територия. Председателят на ГПК"....а" е подал заявление за издаване на удостоверение по чл.190 ал.3 ЗГ на Н.И. на 18.09.2019 г.

От уредбата на дейността по опазване на горските територии в ЗГ и Наредба № 1 от 30.01.2012 г. се налага извода, че субект като ГПК “...“ -стопанисващ горски територии, собственост на физически и юридически лица, може да възложи опазване на горската територия, която стопанисва на наето по трудов договор от нея лице с лесовъдско образование, като разпише ясно функциите по опазване на горските територии (чл.190 ал.2 ЗГ). Такова лице обаче според съда не може да съставя актове за установяване на административни нарушения, нито пък констативни протоколи по смисъла на чл.20 ал.3 и ал.4 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. Актове и констативни протоколи съгласно чл. чл.20 ал.4 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. могат да съставят „уведомените лица“ ( 1. органите на МВР; или 2. съответния кметски наместник, кмет на кметство или кмет на община; или 3. съответната РДГ) и то само когато са оправомощени, но не и лицата собственици на гори и наети от тях по трудов договор. Никъде в ЗГ и наредбата не е посочено, че последните имат право да съставят констативни протоколи по смисъла на чл.20 ал.3 и ал.4 от Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за установени нарушения и АУАН. Възложено им е единствено даване на предписания при констатиране на пропуски и нарушения (чл.190 ал.2 т.8 ЗГ), издаване на разпореждания за спиране и прекратяване на дейности(чл.190 ал.2 т.9 ЗГ).

Съгласно чл.18 ал.2 т.6 Наредба № 1 от 30.01.2012 г. те следва да изготвят и представят пред съответния работодател писмени доклади и други документи за констатациите и обстановката във връзка с дейността по опазване на горската територия. При констатиране на нарушения и при наличие на данни за престъпления на територията, чието опазване им е възложено лицата следва да уведомят надлежните органи, които от своя страна съставят констативни протоколи и актове за установяване на административни нарушения.

В конкретният случай от материалите в досието на сечището проверяващите са стигнали до извода, че функции по опазване на горската територия стопанисвана от ГПК“...“ са вменени на Н.И., назначен на длъжност ..... В нито една от 10-те точки на раздел I „Описание на длъжността“ от длъжностната характеристика не е описано възлагане на функции по опазване на горската територия стопанисвана от кооперацията с препращане към разпоредбите на раздел I на глава XIII от ЗГ и Раздел II „Опазване на горски територии“ в Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии. Възложените му функции в длъжностната характеристика са посочени лаконично и въпреки това от съвкупния им анализ може да се направи извод, че той е пряко ангажиран с дейността по контрол върху дърводобива осъществяван на територията стопанисвана от кооперацията. Липсата на подадено от кооперацията до РДГ заявление за снабдяване на И. с удостоверение по чл.190 ал.3 т.2 ЗГ не разколебава този извод, тъй като то служи за легитимацията му пред трети лица, вкл. контролния орган РДГ. Липсата на такова не означава, че той не следва да изпълнява основните задължения по трудовия договор, който е сключил с кооперацията, сред които безспорно е контрола на дърводобива.

Иманентна част от дейността по контрол на дейността по дърводобив е проверка на лицата ангажирани пряко с извършването му ( дали са наети от лицето, на което е издадено позволително за сеч), извършва ли се сечта в съответния отдел/подотдел и най-важното - единствено маркирани дървета ли се секат от бригадите, със съответната контролна горска марка ли са маркирани. Такива функции по контрол на дърводобива са описани в длъжностната характеристика на Н.И. по т.1 , т.4, т.6 и т.8.

Към 23.06.2019 г., когато е констатирана сеч на немаркирани дървета, И. е следвало да контролира сечта на база издадените за нея документи, посочени в констативен протокол №45/15.06.2019 г., съставен от председателя на ГПК“...“ С.Я.- сортиментна ведомост и карнет опис. В последния подробно се посочва вида и обема на подлежащата на сеч дървесина, броя на маркираните дървета. Доколкото от показанията на свидетелите М. и П. безспорно се установява, че част от отсечените немаркирани 74 броя дървета са отсечени предходните дни, а част от тях по-отдавна, съдът намира, че жалбоподателят не е бил обективно възпрепятстван да установи и сигнализира контролните органи РДГ и РУ Чепеларе за нарушението. От представеното удостоверение за наследници и показанията на инспекторите се установява, че близък на жалбоподателя е починал на 23.06.2019 г. и той спешно е напуснал обекта същия ден. От представената справка за издадени от него превозни билети ( вкл. един на 23.06.2019 г. в 10,55ч.) и данните от ГПК “....“, че не е ползвал отпуск в периода 10.01.2019г.-23.06.2019 г., съдът намира, че той обективно е имал възможност да установи нарушението по чл.47 ал.1 т.1 от Наредба № 8 от 5 август 2011 г. за сечите в горите. Като не е следил за спазване на правилата за сеч той е нарушил чл.190 ал.2 т.2 ЗГ.

Съгласно разпоредбата на чл. 257, ал. 1, т. 1 от ЗГ, въз основа на която е санкциониран жалбоподателя, с глоба от 300 до 5000 лв., ако не е предвидено по-тежко наказание, се наказва длъжностно лице или лице, упражняващо лесовъдска практика, което, не изпълни или изпълни несвоевременно задължения или контролни правомощия, възложени му по този закон, подзаконовите актове по прилагането му, както и решения и предписания, основани на тях.

Изпълнителното деяние на вмененото нарушение на жалбоподателя (неизпълнение на контролни правомощия) се осъществява чрез бездействие. При описанието му се изисква се посочване в какво именно се изразява противоправното поведение на отговорния за опазване на горската територия лесовъд, какво е следвало да извърши, а не е извършил.

Според съда в обжалваното НП на Н.И. са описани неизпълнени задължения, каквито не са му възложени от ЗГ и Наредба № 1 от 30.01.2012 г. за контрола и опазването на горските територии. Това води до извод за неговата незаконосъобразност. При съставянето му са допуснати и съществени процесуални нарушения обосноваващи отмяната му. В НП е посочено, че жалбоподателят не е предотвратил и установил нарушението и че това се установява от липсата на съставени АУАН, констативни протоколи или други документи за извършвани теренни проверки, но анализа на нормативната уредба относно дейността по опазване на горските територии сочи, че АУАН и констативни протоколи съставят само органите на МВР, съответния кметски наместник, кмет на кметство или кмет на община или съответната РДГ. В санкционния акт е посочено, че с несъставянето им е извършил вмененото нарушение, но бездействието чрез което е извършил деянието, според съда не се осъществява с несъставянето на такива документи. По т.10 от длъжностната характеристика работодателят е вменил на И. задължение за съставяне на актове за установяване на административни нарушения, но това правомощие следва да изхожда от нормативен акт, а не от акт на работодателя.

Правото на Н.И. да разбере за какво нарушение е санкциониран е нарушено и с цитирането като нарушена в НП на норма каквато не съществува в ЗГ - чл.187 ал.1 т.5 ЗГ. Посочена е в диспозитива на санкционния акт, на стр.3 от постановлението. Налице е несъответствие и при посочването на нарушената материално-правна норма в обстоятелствената част на НП (чл. 187, ал.1, във вр. чл.190, ал.2, т.2, вр. чл.190, ал.1, вр. с чл.188, ал.2 ЗГ) и в диспозитива му-чл.187 ал.1 т.5 ЗГ.

С оглед на гореизложеното, съдът намира, че наказателното постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно и на жалбоподателя да се присъдят на осн. чл.63, ал.3 от ЗАНН направените от него разноски за адвокат в размер на 300лв.

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 27/07.01.2020 г. на директора на Регионална дирекция по горите гр.Смолян, с което за нарушение по чл. 187, ал.1, във вр. чл.190, ал.2, т.2, вр. чл.190, ал.1, вр. с чл.188, ал.2 ЗГ, на основание чл.257, ал.1, т.1 ЗГ, на  Н.И.И., ЕГН ...., с адрес: гр.Ч., ул.“....“ № ...., е наложено административно наказание „глоба” в размер на 300 лева.

ОСЪЖДА Регионална дирекция по горите БУЛСТАТ 000615424 със седалище и адрес: гр.Смолян, ул.“Първи май“ №2, представлявана от директора В.Ф., да заплати на  Н.И.И. разноски по делото в размер на 300лв.

Решението подлежи на обжалване в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните с касационна жалба пред Административен съд Смолян.